Moni pienyrittäjä elää hetkessä eikä laadi yritykselleen minkäänlaista budjettia. Yrittäjä tuudittautuu siihen oletukseen, että toiminta jatkuu niin kuin ennenkin. Kuitenkaan pitkäkään tasaisen tuloksellinen toiminta ei ole tae huomispäivän toiminnasta. Budjetoinnilla on helppo varautua erilaisiin epävarmuustekijöihin tai toisaalta etsiä uusia liiketoimintaratkaisuja.

Sitä saat mitä mittaat. Vai saatko?

Jos yrittäjä budjetoi itselleen edellisvuotta korkeammat tavoitteet ja suunnittelee toimenpiteet niiden tavoittamiseksi, toteutuvatko ne? Jos tavoitteet ovat realistiset, niin uskon, että ne toteutuvat helpommin kuin mutu-tuntumalla tai tekemällä asioita niin kuin eilen. Jokaisen yrittäjän kannattaa pohtia missä haluaa olla viiden vuoden kuluttua tai missä kunnossa haluaa yrityksensä olevan viiden vuoden kuluttua. Periaatteessa yritys olisi aina hyvä pitää myyntikunnossa.

Tilitoimistojen ohjelmistotarjonnasta varmasti löytyy budjetointiohjelma, jolla erilaisia skenaarioita on helppo luoda budjetin pohjaksi. Viime vuoden kopiointi ei ole budjetointia vaan jokainen luku on syytä käydä läpi ja kysyä itseltään vähintään seuraavat kysymykset:

  1. Kuinka paljon ja miten liikevaihtoa on mahdollista kasvattaa?
  2. Voiko liikevaihtoon tulla jotain odottamattomia yllätyksiä, iso asiakas lähtee tai uusi kilpailija tulee markkinoille?
  3. Mitä kuluja on mahdollista karsia tai mitkä palvelut kannattaisi kilpailuttaa?
  4. Onko henkilöstöresurssit suunnattu oikein ja tehokkaasti käytössä? Myös ne omat työtunnit !!
  5. Miten pian myyntityö näkyy liikevaihdossa (koko ajan pitäisi olla ”uutta matoa koukussa”)?

Aseta itsellesi numeeriset tavoitteet ja pilko ne pieniin osiin esim. päivä- tai viikkotavoitteisiin, jotta niitä on mahdollisimman helppo seurata. Pyydä tilitoimistosta raportit joissa on vertailu budjettiin ja palkitse itsesi kun pääset tavoitteisiin.